Benefietconcert FJO

16 September 2015

Frysk Jeugd Orkest speelt voor muziekles op basischolen
Dokkum, 14 september 2015 -Rotary en Lions slaan de handen ineen en organiseren zaterdagavond 3 oktober in de Bonifatiuskapel in Dokkum om 20.00 uur een bijzonder benefietconcert. Een openluchtconcert op een unieke lokatie. Het Frysk Jeugd Orkest treedt die avond op. De opbrengst van de avond gaat naar Opus3. Zij kunnen zo muziekinstrumenten aanschaffen om muziekonderwijs op basisscholen in Dongeradeel,  Ferwerderadeel en Schiermonnikoog te verzorgen.  Kaarten zijn verkrijgbaar via www.fryskjeugdorkestindekapel.nl en bij de volgende adressen in Dokkum: Opus3, Van der Gang, Primera, boekhandel Schaaf, 1622Lifestyle, Regiomakelaardij en Van Sinderen.

Muziek maken is leuk en bovendien bewijst wetenschappelijk onderzoek dat het een zeer positieve invloed heeft op de intelligentie en de sociale vaardigheden van kinderen. Door zelf muziek te maken verbetert vooral het abstractievermogen en het analytisch denken. Samen musiceren versterkt daarbij het groepsgevoel en de discipline, net als de sociale en emotionele vaardigheden. Kees Dekker, directeur van Opus3: ‘Wij  vinden het belangrijk dat alle kinderen kennis maken met musiceren, ook die kinderen die dat misschien niet van huis uit meekrijgen. Daarom ondersteunen we op deze manier het muziekonderwijs op de basisschool.’

Muziekinstrumenten op scholen
Muziekonderwijs op basisscholen is door krimpende budgetten geen vanzelfsprekendheid. Centrum voor muziek Opus3 ontwikkelt lesprogramma’s om het muziekonderwijs te ondersteunen. In samenwerking met een aantal scholen wordt een ‘doorlopende leerlijn muziek’ opgezet. Zo krijgen kinderen van groep 1 tot en met groep 8 lessen in muzikale oriëntatie, proberen ze verschillende instrumenten uit en spelen ze samen in een band of schoolorkest. Hiervoor zijn veel instrumenten nodig, instrumenten die Opus3 nu niet heeft. Met de opbrengst van het benefietconcert ontvangen drie scholen basissets met instrumenten waardoor het muziekonderwijs en het vormen bands en schoolorkesten mogelijk zal zijn.

Bijzonder orkest en solist
Het Frysk Jeugd Orkest heeft een symfonische bezetting van 60 leden en staat onder leiding van Theo Brouwer. Naast het symfonisch repertoire staan ook filmmuziek en musicalwerken regelmatig op het programma. Het orkest heeft een grote staat van dienst. Zo won het deze zomer op het vijfde Nationaal Concours voor Jeugdsymfonieorkesten de eerste prijs in de categorie ‘Jeugdorkest groot-symfonisch’. Ook is het orkest uitverkoren om in aanwezigheid van Koning en Koningin, te spelen tijdens de slotviering van 200 jaar Koninkrijk in Koninklijk theater Carré.  Voor het benefietconcert in de Bonifatiuskapel neemt het orkest een bijzondere solist en oude bekende mee: celliste Florianne Remme. Remme (2000) begon op achtjarige leeftijd met cellospelen. Vanaf haar elfde volgde ze lessen bij Jiri Prchal in Leeuwarden. Op haar veertiende werd ze toegelaten tot de Jong Talentklas van het Prins Claus Conservatorium in Groningen en daar volgt ze momenteel lessen bij Corine ’t Hoen. Van 2010 tot 2014 was ze zelf ook lid van het Frysk Jeugd Orkest.

Voor meer informatie: Bart van der Zant, 06-53840455

Klik hier voor de flyer